Sunday, September 20, 2009

syawalkuu


dari kiri, ben farizal, ben firdaus (aku la tuh) bapaku, ibuku, Fairuz (kakaku) ben fariz



asslamualaikom kawan kawan....SYAWAL ke dua buatku,
semalam aku berborak dengan abangku, tentang adilnya dunia, ujian Allah buat kita..

"......kite ni manusia biasa, tolong seikhlasnye. tak rugi papepun. kebaikan buat dia, pahala buat kita. Ingat niat kene baik, niat lain, maka lain lah hasilnya"

.............................................

aku tak tau kenapa dah masuk syawal meninggalkan ramadhan aku cam sebak. teringat palk tetibe nanti dah takdek suasana nak g berbuka, g bazaar ramadhan dan yang paling sedih aku tak bekesempatan nak g terawikh..ya Allah, zalimnya aku... bulan tu datang bukannye selalu, setahun sekali je..tu pun kalau umor panjang aku temui ramadhan lagi....

"kita ni bukanye baik sangat, solat pun bukan tegak 5 tiang tiang tu, nak dirikan satu pun susah, kadang kadang pun rapuh"

" kita tak tahu antara kita dah Allah, apa yang kita buat tu dapat diterima ke tidak, tapi tak rugikan kalau kite terus buat kebaikan?"

"Tak perlu nak adili diri sendiri atau org lain, Dia lebih mengetahui....tu antara kita dengan Tuhan"

betul Rasulullah dulu ada pesan:

sihat sebelum sakit,
kaya sebelum miskin
lapang sebelum sempit
......
aku tak berapa ingat..(lagi skali aku ni, sangat jahil kengkadang rasenye)

tapi akutak pernah nak beringat pun pepe, ermmmm..ape lah nak jadi aku ni..

tak pernah nak ingat nak saving bile ada duit,
tak pernah nak ingat nak siapkan kerje, last minit baru terhegeh hegeh..
.....
paling aku takot.....
aku tak menghargai mereka yang masih ada, sebelum dia atau aku tiada....
terutamanya Ibu bapa aku,
...
apa yang aku dah buat untuk kebahagian diorang huh?
aduh!!!!
semoga tuhan kuatkan aku untuk terus menjaga mereka dengan kudrat ku sendiri....
tetibe teringat something:

"die kalau ada kat mana mana die mesti call makcik tanye dah makan ke, tanye sehat ke, ok ke..."

tu kata kata ibu kepada allahyarham yasmin ahmad waktu dorang interview dia..ketika orang sekeliling memperburukkan dan mengata tentang dia, Ibu dan Ayanhnye sanagt merindui kehilangan nya...Anak yang sangat menjaga hati dan perasaan kedua ibu bapanya..

tapi kenapa aku tidak
...........

hishhh! ape aku dah ngarot nih...

ntahla, aku skang ni banyak sgt pk..macam macam dalam pale otak ni....
Ya Allah takutnye....

3 comments:

Wawan Saini said...

abgkuh...
setiap ap yg kiter sesali adlh satu enigma..
yg mmbawa kiter pada satu perubahan..
syawal kamu lebeh bermkna dari aku..

aizul marcello said...

cantik gmbo raya

tetibe*

sairazura said...

aoiyai safwan..ayat kammo..huhuhu