Saturday, September 19, 2009

raya datang lagi korank!! raya?......hmmm


Semekom semua..yeay ghaye datang lagi..dah setahun berlalu dari raya lepas (memangla.....kate setahun sekali raya,,,gilee) maka beraya sakan kah aku tahun ini..oh! oh!oh! tidak sama sekali tuan tuan dan puan puan...kerana? tanye kenapa? ern tahun lepas aku ala ala mewah skit coz shooting sana sini (cam banyak je padahal citer seketul tu je pun) adalah side income skit....owhhhhh..berat hati nak bercerite,..tahun ini aku sebagai seorang pelajar katenye..erm tau taula akibatnye..bukan dapat duit kuar duit adalah...dahlahtu senin depan ada presentation lak tuh..CINAKOI(sorry dr anuar)..ermm papelah kan....korank doakan aku berjaya je k..


Raya?Tahun 2009 ni? ada kelainan skit kot..beraya ngn rakan rakan baru, orang tersayang lagi..huahahahahaha....(bahalol betol aku ni) erm sebenarnye aku nak citer kat korank skit ni..tapi bukan citer pasal aku la.tpi citer pasal adik aku(aku anak last camner ada adik ni)


Nama die terpakse di rahsiakan nanti timbul controversi la korank (kalah mama juwie, eh mama juwie idop lagi ke?) bukan apa..citer pasal die sanagt menarik dan banyak menyedarkan aku untuk bersyukur dengan apa yang ada..


serius adik aku ni seorang yang sangt tabah aku rasa.. dia baru masuk department aku kat uitm tuh sama ngan aku cume die part 1 aku dah part 5 waktu ituew (aku masih muda la...sial cakap aku dah tua). ketika orang ramai sedang strugle ntuk final projek dan exam, die plak dikejutkan dengan berita kehilangan ayah tersayang..erm bayangkan beb..camner tuh..ngan final paper n projek n presentation lagi...tapi tuhan maha kaya, berkat nasihat abang senior dan kakak senior (wah mari puji memuji) die berjaya melepaskan part 1 die.alhamdulillah....


kesah die tak berhenti waktu tu je. (ni bukan nak burukkan sesapa, hope korang leh jadikan iktibar la k) beberapa bulan kemudian katika cuti sem, die berada di rumah, maka skuter kesayangan yang dibawak tidur dan mandi bersama itu di tunggang oleh abang nye ke tempat kerje , pinjam la dalam bahasa pasa nye. one day ketika aku berada di rumahnye, tetibe die menjerit...erm aku dah agak bende ni akan berlaku, skuter pemberian arwah ayahnye sempena tamat matrikulasi (hebat) hilang menurut abangnye. (tapi kami pernah membincangkan abangnye pasti menjual skuter tersebut suatu hari nanti), sebeluh kes kehilangan skuter berlaku rentetan kehilangan bersiri jugak iaitu dimulakan dengan kehilangan nphone diikuti perfume kesayangnye ck truth dan S.K.U.T.E.R...erm baru kehilangan ayah tersayang, ilang pulak barang barang berharga, dah lah tu skuter tu satu satunye trnsprt keluarga nya...ujian ALLAH tu sangat besar buat dia kawan kawan. ALLAH menguji de ngan perkara perkara yang sangat berat...


Baru baru ini, adik kesayangnye nye masuk hospital akibat keracunan makana (die sgt sayangkan adk n ibu die k korank) kesian die. berulang alik ke HKL melawat adik dia, malangnye aku tak dapat turut serta kerana aku ada kelas (jahatkah aku?) kemudian tak kelaur lagi adik die dr hospital, abang nye bersama anak buah nye eksident plak, tapi tak cedera la...tapi baby tu beb..lebam gak la....esoknye plak, adik lagi sorang eksiden moto, cedere parah..korang mayb tak percaya nasib malang yang mimpa adik aku ni. tapi aku adalah saksi semua perkara ini terjadi..ASTARGFIRULLAHALAZIM..ya ALLAH ....aku aharp die masih mampu bersabar dan terus menjadi seorang yang kuat..


Raya bakal menjelma, aku bagi skit duit raya atas pertolongan dia tolong aku dalam kerje kerje aku, kire gaji la. aku cakap


"duit ni ntuk ko, bukan orang lain tau"


die kata


"OK"


aku tak tau nak marah atau ape. nak menangis pun ada.(cume aku ni hati kering, tak tau nak xpress camner). die habiskan kesemua duit tu untuk membeli barang barang umah, nak cantikkan umah sempena raya katenye. Ni bukan sekali, dulu pun sama, die belikan set bilik tidur untuk ibunye.


"bukan apa, ni je cara yang aku leh bagi nak bagi ibu gembira"

katenyee....


sejuk perut ibunye mengandung.


nak raya ni macam macam lagi agenda dan drama keluaragnye yang berlaku. tapi korang jgn salah sangka. aku bukan nak memburukkan mana mana pihak.just nak berkongsi.


sekiranya kite pk kite :


paling susah, ada lagi org yang lagi susah,

kite paling hensem? ada lagi org yang paling hensem.(tetibe)

paling huduh, ada lagi org yg huduh,

paling kaya? Fikirkan balik.ada lagi yang lebih kaya..

paling miskin? bersyukurlah, kite masih mampu untuk hidup


esok 1 syawal, hari jadi adik aku...raya pertama tanpa ayah. tanpa baju baru, tanpa serba serbi. aku sedih gile perkara perkara ini berlaku kepadanye. bukan kerana dia adikku, tetapi die adalah seorang manusia, sama seperti kita. tapi dia masih mampu lalu semua ni..ALHAMDULILLAH.


kepada encik adikku, percayalah, tuhan tu maha kaya, die tahu apa yang dia lakukan, bersabarlah dengan apa yang berlaku k. ada hikmahnye...tetieb surau kat sebelah umah aku dah start takbir raya...jiran aku yang agak kaya kat atas tu ngah gile membakar mercun berwarna warni kat luar tu...kite dapt dan mampu untuk berfikir, alangkah bersyukurnye kite di hari raya ni, dapat memakai serba sebi baru, masak pelbagai jenis masakan. bergembira bersama ibu ayah, adik beradik.tetapi ada insan lain di luar sana yang masih kekurangan. yang tidak sebahagia kita.(tetibe aku sebak, ermm habuk masuk mata....maka mataku berair seketika)

Sabagai seorang insan yang bernama manusia aku akan cube untuk membantu mu sekuat yang boleh,, sadaya yang aku mampu. Bukan kerana aku adalah abangmu, ....

....







tetapi kerana aku juga manusia seperti mu...








aku tetap menyayangimu.........


Allahuakhbar Allah.....Allahuakhbar Allah.....Allahuakhbar Allah.....

Allahuakhbar Walillah Ilham..

(takbir kat surau masih kedengaran...sayuuu, selamat tinggal RAMADHAN)


Salam Syawal Rakan Rakan...

(mana erti warna warni aidilfitri? atau hanya hitam, putih dan kelabu di aidil fitri, fikirkan)

4 comments:

zulfadzly. said...

hurm..touching gak story ko nih..mmg superb adik ko tu! Aku salute ketabahan dia.. semoga dia terus tabah utk hari2 yg mendatang..nway..Selamat Hari Raya Aidilfitri..Maaf Zahir Batin..

Wawan Saini said...

mmg superb la..
ketabahn die mmg hbat..
jrg2 org ygleh uat cm2..
pepun.
salam lebaran buat korng berdUA..

:) said...

ko abg yg baik
ben
lalala

Anonymous said...

soo...i learn a sTory now!
n i know...kamo syg sgt with ur adik...